dinsdag, oktober 01, 2013

Stijg minstens een keer per dag boven jezelf uit. Voel wat een rust dat geeft.


Boven jezelf uitstijgen klinkt abstract. Het is groter worden dan je denkt dat je bent. Ophouden jezelf nodeloos klein te maken. Zo groot worden als je bent. Uit het benauwde keurslijf stappen waar we allemaal in zitten. Je niet meer laten leiden door hoe het hoort. Je emoties herkennen en ze laten voor wat ze zijn: emoties. Gevoelens die je beter niet kunt verwarren met je gevoel. Emoties kun je opmerken door te letten op sensaties in je lichaam. Tintelingen, prikkelingen, steken, pijn in je lijf. Gevoel is van een andere orde. Dat is je ziel die je iets vertelt. Zoals helder denken je geest is die je iets te zeggen heeft. Je emoties kunnen je overmannen. Ze lijken het over te nemen. Je gevoel en je verstand kunnen je uit die verwarring de weg wijzen. Dan ben je je emoties de baas en geef je je gevoel en je verstand de ruimte om in alle wijsheid iets de beslissen en te doen. Dat geeft rust.

4 reacties:

Ha Andre,

Interessante gedachten die je hier geeft. Ik probeer te doorgronden wat je hier schrijft.

Ik zie elke emotie als mijn vriend. Emoties geven beweging, stamt af van het latijnse woord emovere. I like to move it, move it.

Het maakt wel verschil of de emoties "mij" hebben, of ik de emoties heb. Als de emoties mij overheersen, dan heb ik mogelijk een probleempje.

Warme groet,

Carla Leutscher

Interessante gedachte, André

Ik zie juist emoties als mijn vrienden. Emoties geven beweging. Wat wel verschil maakt is of de emoties mij hebben of dat ik de emoties heb.

In het eerste geval, als emoties mij overmannen, dan kan ik een probleempje hebben. In het tweede geval als ik emoties heb en ergens beweging in breng, is het een zinvolle flow, in ieder geval voor mijzelf. Hoe kijk jij hiertegen aan?

'Als de emoties mij overheersen, dan heb ik mogelijk een probleempje.' Dat is de clou Carla. Tenminste, zo kijk ik ernaar. Wie is de baas? Zijn het de emoties die jou overmannen? Of signaleer jij de emoties en herken jij ze als... niet meer dan emoties - van jou weliswaar, maar niet jou bepalend.

Emoties kunnen je inderdaad in beweging brengen. En als je er bij stil staat kan die beweging een richting krijgen die je zelf bepaalt. De vraag is dus; Bepalen je emoties (overmannen ze je, laat je je erdoor leiden) of bepaal jij n.a.v. je emoties wat je wilt en gaat doen. BIjv je kunt ergens chagrijnig van zijn. Verdwijn je daarin en word je bijv boos, of vraag je je af waarom je je zo voelt en ga je er iets mee doen, en bijv de oorzaak aanpakken?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More